Toxicologie leer je niet alleen uit boeken, maar vooral door toepassing, interactie en samenwerking. Vanuit die visie zijn diverse onderwijsinitiatieven ontwikkeld — van simulatieonderwijs tot multidisciplinaire cursussen en e-learning.
De SimToxNL-cursus richt zich op het herkennen en behandelen van intoxicaties vanuit symptomen naar differentiaaldiagnose. Met behulp van realistische simulaties oefenen deelnemers de opvang van toxicologie patiënten met symptomen zoals coma, convulsies, hyperthermie, aritmie en hypotensie. De doelgroep bestaat uit artsen (Spoedeisende geneeskunde, interne geneeskunde, intensive care geneeskunde, neurologie, cardiologie, psychiatrie, kindergeneeskunde), ziekenhuisapothekers en verpleegkundigen.
De MD-Tox-cursus biedt een verdiepende en interactieve leerervaring met lectures, table-top-oefeningen, scenario-onderwijs, workshops en Tox Tinders. De opzet is multidisciplinair, met deelnemers zoals SEH-artsen, internisten, intensivisten, kinderartsen, psychiaters en ziekenhuisapothekers.
De Landelijke Onderwijsdagen Toxicologie (LOD-Tox) uitsluitend voor AIOS SEH sluiten aan op dit concept en combineren dezelfde onderwijsvormen in een compacte, praktijkgerichte tweedaagse cursus.
Daarnaast verschijnt in 2026 de e-learning Toxicologie bij ExpertCollege, en het Handboek Toxicologie bij Venticare — beide ontwikkeld om de klinische toxicologie toegankelijker en breder toepasbaar te maken.
Tot slot organiseert het NVIC regelmatig Tox-Time, een interactieve toxicologiebespreking voor zorgverleners binnen het ziekenhuis, inclusief ziekenhuisapothekers, gericht op kennisdeling en verdieping in de klinische praktijk.